Atkinsova dieta

Navzdory veliké kontroverzi, která panuje okolo užitečnosti a smysluplnosti těchto diet, patří diety s vysokým obsahem tuků v současnosti mezi nejpopulárnější diety.

Atkinsova dietní revoluce

Nejznámější je jistě Atkinsova dieta (Dr. Atkins’ Diet Revolution – Atkinsova dietní revoluce) poprvé publikovaná Robertem Atkinsem v roce 1972 [Atkins RC. Dr. Atkins’ Diet Revolution. 1972.], a modifikovaná o 20 let později jako Atkinsova nová dietní revoluce (Dr. Atkins’ New Diet Revolution) [Atkins RC. Dr. Atkins’ New Diet Revolution. 1992.]. Protože tato dieta je typickým příkladem diet s vysokým obsahem tuků, podívejme se na některé její předpokládané principy.

  1. Vrozené dispozice pro tloustnutí?

  2. Podle Atkinse dieta, která vede k omezení příjmu sacharidů s neomezeným příjmem bílkovin, má za následek zvýšené spalování tuků. Potřebné kalorie, které tělo potřebuje, jsou získávány spalováním uloženého podkožního tuku a nikoli konzumovanými sacharidy.
  3. Proto příjem zvýšeného množství tuků nevede k nadváze, za kterou podle Atkinse mohou sacharidy. Svá tvrzení podporuje tvrzením, že jeho dietu úspěšně ověřilo více než 20 miliónů lidí na celém světě.
  4. Tato dieta však ignoruje fakt, že za tloustnutí či hubnutí může příjem energie a nikoli složení stravy. Jeho teze jsou pro obézní lidi velmi atraktivní, neboť Atkins tvrdí, že ¨že většina lidí s nadváhou se nepřejídá, ale má vrozené dispozice pro tloustnutí¨, což většina obézních přijímá a ztotožňuje se s tím.
  5. Zapomeňte na počítání kalorií

  6. Dále tvrdí, že diety s vysokým obsahem sacharidů jsou na rozdíl od jeho diety spojeny se zvýšeným pocitem hladu a následně zvýšeným příjmem potravy.
  7. Atkins také uvádí, že na dietě s nízkým obsahem sacharidů je dosaženo pro organismus takových metabolických zvýhodnění, že jedinci na této dietě mohou jíst nejen, kolik chtějí, ale dokonce i kaloricky podstatně bohatší jídla v neomezeném množství a stejně budou hubnout.
  8. Atkins se domnívá, že sacharidy v dietě jsou největším zlem, způsobují zvýšenou tvorbu inzulínu (což je obecně pravda), který však přeměňuje tyto sacharidy na podkožní tuk.
  9. Atkinsův závěr tedy zní: ¨zapomeňte na počítání kalorií, jezte kolik chcete kalorií a nikdy nebudete trpět hladem¨ (to vypadá trochu nevěrohodně, nemyslíte?)
publikováno: 16.10.2010   napsal/a: Prof. MUDr. Libor Vitek PhD