Kolik tuků by měla obsahovat naše strava?

Nutno především říci, že všechny typy tuků jsou energeticky bohaté a obsahují v průměru 38 kJ energie na gram tuku, což je více než jakákoli jiná složka naší stravy. Proto také konzumace nadměrného množství tuků je jednou z příčin nadváhy a obezity.

Tuky

 

Kolik tuků jíst?

Odborníci radí, že správný příjem tuků v naší stravě by měl být 20-35% z celkového kalorického příjmu (tedy zhruba 60-90 gramů denně). Tato problematika je detailně rozebrána v dalších kapitolách pojednávajících o jednotlivých typech diet.

Nutno říci, že příjem tuků pod 20% celkového kalorického příjmu je již považován za nezdravý. Mnohem důležitější se v této souvislosti jeví dva faktory,

1. hlídat celkový kalorický příjem (nepřejídat se),

2. hlídat si, jaké tuky konzumujete. Vždy by měl člověk dávat přednost tukům nenasyceným před nasycenými.

Současná doporučení tedy udávají, že bychom neměli konzumovat více než třetinu našeho kalorického příjmu ve formě tuků. Z toho nasycené tuky by měly představovat maximálně 10% z celkového příjmu energie a dalších 20% by mělo připadat na mononenasycené a polynenasycené tuky.
 

Zajímejte se o složení tuků

Převedeno opět do praktické řeči při energetickém příjmu 8500 kJ bychom měli mít příjem tuků zhruba 70 g za den, při příjmu 7000 kJ zhruba 60 g tuků za den. Z tohoto důvodu je velmi vhodné sledovat obsah tuků na jednotlivých prodávaných potravinách.

Ačkoli ne všechny potraviny mají toto označení k dispozici, situace se zlepšuje a v blízké budoucnosti lze snad očekávat i v tomto směru kompletní servis pro zákazníka.

publikováno: 05.09.2013   napsal/a: Prof. MUDr. Libor Vitek PhD