Vitamin B12

Vitamin B12, známý pod názvem kobalamin, je dalším důležitým vitaminem skupiny B. Vyskytuje se v několika aktivních formách (metylkobalamin, deoxyadenosylkobalamin, hydroxykobalamin a kyanokobalamin). Jeho hlavní funkcí je působení na vyzrávání červených krvinek (erytrocytů), podílí se na nervových funkcích, účastní se na vytváření DNA (kyseliny deoxyribonukleové) a RNA (kyseliny ribonukleové), čímž hraje klíčovou roli v v dělení, růstu a diferenciaci buněk. Člověk jej neumí vytvářet a je odkázán na jeho přísun potravou. Aby se kobalamin mohl vstřebat z tenkého střeva, musí být k dispozici tzv. vnitřní faktor (intrinsic factor) tvořený buňkami žaludeční sliznice. Příznaky nedostatku vitaminu B12 zahrnují zejména chudokrevnost (anémii) a neurologické potíže typu mravenčení, poruch vnímání, zmatenosti, zhoršení paměti nebo depresivních příznaků. S nedostatkem kobalaminu se setkáváme u nemocných s chronickými záněty žaludku, u alkoholismu, u nemocí tenkého střeva, které vedou k poruše vstřebávání vitaminu B12 a u celé řady dalších interních nemocí. Zdrojem kobalaminu ve stravě je maso, játra, mléčné produkty, droždí a vejce. Je důležité vědět, že tepelným zpracováním se značné procento kobalaminu ztrácí.

Doporučené denní dávky kobalaminu jsou uvedeny na stránce Doporučené denní dávky vitaminů.

publikováno: 30.01.2009   napsal/a: Prof. MUDr. Libor Vitek PhD