Vitamin C

Vitamin C, neboli kyselina askorbová, je dalším důležitým vitaminem rozpustným ve vodě. Vitamin C hraje významnou roli v celé řadě metabolických procesů. Uplatňuje se při tvorbě vazivové tkáně, účinkuje jako významný antioxidant, zasahuje do funkcí imunitního systému i do tvorby hormonů, lipidů (tuků), účastní se na metabolismu bílkovin, cukrů i minerálních látek. Příznaky nedostatku vitaminu C zahrnují únavu, nechutenství, slabost, svalovou bolest, sklony k infekčním onemocněním, zhoršené hojení ran, chudokrevnost (anémii), poruchy chrupavek a kostí, vypadávání zubů, nebo depresívní stavy. Snížené hladiny vitaminu C v krvi vidíme podobně jako u jiných vitaminů opět u alkoholiků, kuřáků, chronických infekcích a celé řadě dalších patologických stavů. Výrazný nedostatek vitaminu C způsobuje onemocnění známé pod názvem kurděje neboli skorbut, které bylo známé již ve starověku. Za objev kyseliny askorbové jako tzv. antiskorbutického faktoru v roce 1928 byla získal objevitel Albert Szent-Gyorgyi Nobelovu cenu. Naopak nadbytek vitaminu C může vést k tvorbě ledvinných kamenů (oxalátových), protože metabolitem vitaminu C je kyselina šťavelová (oxalová). Zdrojem vitaminu C ve stravě jsou citrusové plody a šťávy, jahody, šípky, černý rybíz, kiwi, křen, paprika a jiné ovoce a zelenina. Obsah vitaminu C v ovoci a zelenině závisí na geografických podmínkách, skladování, či tepelné úpravě. Vitamin C v potravinách je poměrně citlivý na zmrazování, dlouhodobé zahřívání, sušení, solení a působení kyslíku. Doporučené denní dávky pyridoxinu jsou uvedeny na stránce Doporučené denní dávky vitaminů

publikováno: 05.02.2009   napsal/a: Prof. MUDr. Libor Vitek PhD