Jednotlivé nízkotukové diety

Omezením příjmu tuků v potravě dojde k výraznému snížení přijaté energie. Nejznámější diety z této skupiny jsou:

 

Ornishova dieta

Ornishova dieta je čistě vegetariánská, což sebou nese určitá zdravotní rizika. Podobně jako Pritikinova dieta podporuje fyzickou aktivitu a celkově změny směrem ke zdravému životnímu stylu. Ornishova dieta navíc ještě zahrnuje aktivity na snížení psychického a emočního stresu.

Pritkinova dieta

Pritikinova dieta byla vyvinuta na konci padesátých let minulého století Nathanem Pritikinem (zakladatel Pritikinova centra dlouhověkosti v Kalifornii). Jak je uváděno výše, byla Pritikinova dieta původně koncipována jako dietní program pro prevenci srdečních onemocnění. Jedná se o typickou dietu s nízkým obsahem tuků a vysokým obsahem vlákniny. Pritikinova dieta zahrnuje také pravidelná cvičení s minimálně alespoň 45 minutami chůze denně. Dieta je založena na principu volby jídel, která obsahují méně než 800 kalorií na kg těchto potravin (tedy opět princip nízké energetické denzity). Tato metoda je jednoduší než výpočet množství kalorií, ale vyžaduje určitá matematická zobecnění. Není dovolené bílé pečivo a chléb, namísto toho jsou doporučovány celozrnné potraviny. Většina dietního tuku je nahrazena ovocem a zeleninou. Dieta je téměř vegetariánská a nejsou zde žádná omezení velikosti porcí. Dieta je poměrně rozmanitá a není zde velké nebezpečí monotónnosti ve výběru potravin.

Důvody pro tuto dietu:

  • Bez omezení velikosti porcí
  • Vhodná pro vegetariány, ačkoli dovoluje i příjem omezeného množství živočišných tuků a mléčných produktů (libové hovězí maso, drůbež, ryby)
  • Nutričně bezpečná (viz výše)
  • Podporuje zdravé stravovací návyky
  • Pomáhá při zdravotních problémech

Rýžová dieta

Rýžová dieta je další forma diety s nízkým obsahem tuků. Jak již z názvu vyplývá, je rýžová dieta založená na požívání rýže. Obecně nemá větších omezení ve velikosti porcí jídel. Ačkoli se jedná o dietu monotónní, je poměrně propracovaná a nabízí celou řadu receptů umožňujících relativně dlouhodobé držení této diety. Existuje v mnoha formách. Extrémní formy povolují pouze rýži a jablečné pyré, tyto diety jsou přirozeně nezdravé a nemohou být jakkoli doporučovány. Komplexnější rýžové diety umožňují i příjem ryb a zeleniny. Doporučována je celozrnná, eventuálně divoká rýže, jejichž výhodou je vysoký obsah dietní vlákniny, vitaminů a minerálů.
Na začátku této diety se dostavuje velmi rychle úspěch – dochází k relativně rychlému poklesu tělesné hmotnosti. To je způsobeno proto, že jídla bohatá na vápník a chudá na soli vedou k vysokých ztrátám tělesné vody. Proto tento počáteční úspěch není možné přeceňovat. Hlavním problémem těchto diet je kromě jejich relativní monotónnosti fakt, že obsahují malá množství bílkovin důležitých pro správné fungování organismu a tohoto důvodu není tento typ diet odborníky doporučován.

publikováno: 05.02.2013   napsal/a: Prof. MUDr. Libor Vitek PhD