Kterých jídel byste se měli vyvarovat, trpíte-li migrénami?

Bolesti hlavy, či přímo migrenózní záchvaty mohou být podle některých odborníků skutečně vyvolány některými potravinami a jídly. Dlužno podotknout, že ne všichni tento názor zastávají, nicméně existuje řada prací, která vztah mezi provokací záchvatů migrén a některými potravinami jednoznačně popisují.
Mezi takové potraviny nebo složky naší stravy patří například:
  1. Zrající sýry, které obsahují velká množství tyraminu. Tyramin je tzv. biogenní amin, vznikající z aminokyseliny tyrosinu, který hraje roli v rozvoji bolestí hlavy. Tyramin je ovšem  obsažen i v
  2. červeném víně, a obecně v alkoholických nápojích,
  3. také v cibuli, olivách, avokádu, rozinkách, a ořeších.
  4. Dále jsou to konzervační látky a aditiva, jako jsou například nitráty, aspartam, glutamát, které se relativně běžně vyskytují v potravinách s dlouhou trvanlivostí, nebo v uměle slazených potravinách.
  5. Studené potraviny a nápoje. Podle jedné práce až 90% pacientů s migrénami uvádí citlivost na zmrzlinu a studené potraviny. Vztah k migrénám byl popsán i pro
  6. Pizzu
  7. Chipsy
  8. Ryby
  9. Některé druhy ovoce, jako jsou například banány, švestky, kiwi, ananas, nebo maliny, ale i sušené ovoce, jako například fíky, rozinky nebo datle
  10. Některé mléčné výrobky obsahující živé bakteriální kultury
  11. Kávu, čaj a kakao
  12. Umělá sladidla na bázi aspartamu.
  13. Neznamená to samozřejmě, že by každý člověk trpící migrénou měl vynechat ze svého jídelníčku všechny výše uvedené potraviny. Měl by ovšem sledovat, zdali některá jídla či potraviny opravdu nepřispívají k rizvoji záchvatů migrény a pokud ano, určitě se jim pro příště vyvarovat.
 
Zdroj: časopis Revista de Neurologia
publikováno: 01.01.2012   napsal/a: Prof. MUDr. Libor Vitek PhD