Umělá sladidla – jejich klady a zápory

Pro umělá sladidla v kuchyni sahají mnozí z nás čím dál častěji. A to zejména proto, že jsme si vědomi značných výhod, které tyto látky oproti běžnému cukru mají. Je obecně známo, že právě umělá sladidla jsou charakteristická absencí či výrazně nižšími hodnotami kalorií, a tak se při jejich konzumaci nemusíme bát o svou linii a dokonce ani o své zuby. Tyto látky totiž zároveň na rozdíl od cukru nepodporují tvorbu zubních kazů.

Umělá sladidla

Alternativa cukru

Náhradní sladidla se začala používat v 60. letech minulého století, kdy lidé začali bojovat s negativními účinky cukru, zejména s obezitou a zvýšeným výskytem zubních kazů. Objevila se tak celá řada uměle vyrobených sladidel, které svými vlastnostmi dokáží nahradit cukr. Ideální sladidlo má proto co nejpodobnější chuť cukru, velmi nízkou či žádnou energetickou hodnotu a také je odolné vůči tepelným úpravám.

Zastánci a odpůrci

Postupem času ale u některých těchto látek část vědců začala nacházet také negativní vlastnosti, o kterých se můžeme čas od času dočíst i v médiích. Komunita vědců v této otázce ale nezůstala jednotná, a tak se postupně začala dělit na dva tábory – na stoupence umělých sladidel a na jejich odpůrce. Je tedy dobré nahlédnout do materiálů obou táborů a vytvořit si svůj vlastní postoj.

Všude samý cukr

Jedna z největších odpůrkyň umělých sladidel u nás, profesorka Strunecká, mimo jiné autorka bestselleru Doba Jedová, tvrdí, že umělá sladidla si lidé oblíbili zejména po tom, co se zdravotnické osvětě a reklamám podařilo lidi přesvědčit, že cukr je bílý nepřítel. Přitom dodává, že žena může sníst denně šest lžiček cukru a muž dokonce devět. Jiní vědci však spočítali, že každý Čech ročně zkonzumuje v průměru až 40 kg cukru, což je přibližně 20 lžiček cukru denně.

Některé studie hovoří dokonce o 46 lžičkách cukru spotřebovaných každým dnem. Zdají se vám tato čísla neuvěřitelná? Výživoví poradci spočítali, kolik kostek cukru obsahují běžné potraviny, které si člověk mnohdy neodpustí. Naprostým rekordmanem je Coca Cola, v jednom litru tohoto nápoje najdeme přibližně 27 kostek cukru. Oblíbená zmrzlina McFlurry obsahuje 18 a půl kostky cukru a tyčinka Snickers 14 kostek cukru.

Limit devíti kostek cukru denně?

Mnohdy zdravě vypadající pochoutka, kuře ve sladkokyselé omáčce se smaženou rýží, obsahuje kostek cukru hned 15. Dodržet proto limit šesti, respektive devíti lžiček cukru, jak doporučuje profesorka Strunecká, se může tedy zdát nemožné, a právě o to víc lidé sahají po umělých sladidlech, které sladkou chuť nabízejí stejnou a zároveň mají mnohem nižší hodnoty kalorií.

Paní doktorka zároveň doplňuje, že se vždy jedná o uměle vyrobené látky, se kterými se musí nakládat opravdu opatrně, jelikož nejsou primárně určené k výživě lidského těla. Naopak profesor Milan Kvapil problém v konzumaci umělých sladidel nevidí. Tvrdí, že nikdo ještě neprokázal, že by tyto látky byly pro lidské tělo škodlivé, a zároveň argumentuje tím, že průměrná délka života se na Zemi neustále prodlužuje současně s tím, jak roste používání těchto umělých látek.

Pokud by někoho napadla otázka, proč si člověk tedy cukr neodepře celkově, je nutné si uvědomit, že právě chuť na sladké je pro každého člověka již od narození zcela přirozená a cukr zkrátka k životu potřebujeme všichni. Pokud chceme množství cukru, které denně zkonzumujeme, snížit a zároveň se vyhnout umělým sladidlům, jedinou cestou je úprava celého jídelníčku.

publikováno: 10.09.2013   napsal/a: Prof. MUDr. Libor Vitek PhD