Máte nadváhu a nevíte, jak začít sportovat?

Není sporu o tom, že zvýšená pohybová aktivita účinně brání vzniku nadváhy, u lidí s nadváhou výrazně pomáhá s hubnutím. Podívejme se, jaké druhy sportovních aktivit by však měli lidé s nadváhou a obezitou zvolit, aby dostáli požadavku na pravidelnost a nezničili se, obzvláště v případě, že jsou sportem doposud nedotčeni.

Nadváha a pohyb

Chůze

O chůzi v jejích různých formách zahrnujících chůzi do práce, do schodů, procházky do přírody, pěší túry či jiné podoby chůze již byla řeč. V zahraničí se navíc začíná čím dál více uplatňovat tzv. nordic walking, tedy chůze s hůlkami. Hůlky jsou velmi vhodná pomůcka pro vysokohorskou turistiku ale chůze s hůlkami je i velmi vhodná pohybová aktivita pro starší jedince, protože jim poskytuje dostatečnou oporu, zatěžuje i horní končetiny a obecně působí pozitivně na fyzickou výkonnost celého organismu.

Proč tedy začít s chůzí? Důvodů je mnoho.

  • je to pohodlný a nezávislý způsob dopravy z místa na místo,
  • je levná, nic k ní prakticky nepotřebujete,
  • šetří životní prostředí. Zní to jako fráze, ale pokud na poštu dojdete pěšky, místo abyste opět startovali své auto, opravdu tím své okolí ušetříte o zbytečně spálený benzín,
  • má i společenský rozměr, můžete se procházet a diskutovat s přáteli, což jen těžko můžete udělat zavřeni ve svém autě,
  • je bezpečná – za předpokladu, že se nepotulujete někde v noci:-),
  • opravdu pomáhá shazovat nadbytečná kila, nebo alespoň dále nepřibírat. Osoba vážící 60 kg, která ujde za 1 hodinu 5 km spálí za tuto dobu asi 400 kJ. Rychlejší chůzí se spotřeba energie přirozeně zvyšuje,
  • zlepšuje náladu, zbavuje stresu, depresí a úzkosti,
    zvyšuje životní energii. Pokud se rozhodnete chodit poslední stanici autobusu do práce pěšky, můžete mít obavy z únavy vyplývající z této pro Vás neobvyklé pohybové aktivity. Pokud však tuto chůzi zavedete jako pravidlo, Váš organismus přivykne této zátěži a v konečném důsledku budete mít naopak pocit energie.
  • zabraňuje problémům s nespavostí, zabraňuje zácpě, pomáhá (pro někoho možná trochu paradoxně) i s bolestmi zad a kloubů.

 

 

publikováno: 02.02.2015   napsal/a: Prof. MUDr. Libor Vitek PhD